Nederland is een land van dijkenbouwers, handelaren, meesterschilders en fietsers. Maar als fietsenmakers hebben we eveneens naam gemaakt. We bouwen niet alleen goede opoes, maar ook comfortabele sportieve fietsen. We namen twee van die ‘Hollandse meesterwerken’ onder de loep: de Gazelle Ultimate T30 en de Koga F3 2.1.
Gazelle Ultimate T30
Dit jaar viert de Koninklijke Gazelle uit Dieren haar 125-jarig bestaan. In de nieuwste catalogus van de fabrikant staan zeven Ultimate-modellen: twee bij de ‘Lifestyle, Stadsfietsen & Specials’, de andere vijf in de categorie ‘Sportive Trekking’. Zoals deze Ultimate T30. Er is ook een T 30+: die heeft een verende voorvork en hydraulische remmen.
Gazelle ziet de T30 als een fiets die je zowel in het weekeinde gebruikt als voor dagelijkse woon-werkritten. Zo is hij ook gebouwd. De Ultimate heeft een redelijk robuust ogend aluminium frame met een dikke boven- en onderbuis, een rechte voorvork en een achterzijde met daarin een extra opening. Die is nodig omdat de derailleurkabel daar het frame verlaat en met een fraaie boog naar het versnellingsapparaat wordt geleid. Doordat de kabel vuurrood is, valt hij des te meer op. Verder oogt de fiets lekker helder, met dank aan de mooie ‘Premium white’ lak.
Heb je de goede maat, dan is de Ultimate snel rijklaar. Even het zadel op de goede hoogte, het stuur in de favoriete stand ‘knikken’ en de Italiaanse handvatten ‘testen’ (zo zacht als een Zwitsal-huidje). Met een klik heb je keuze uit dertig versnellingen, aangeduid om twee schermpjes op het stuur. De T30 weegt ruim 16 kilo, maar eenmaal op gang voel je daar weinig van. De Ultimate staat op een stel sportieve wielen met daaromheen Schwalbe Spicer-bandjes van 35 millimeter breed. Eerlijk is eerlijk, de aluminium voorvork geeft best veel trillingen door van het wegdek. Je remt met relatief simpele Shimano-velgremmen. Rollerbrakes of schijfremmen zijn hoogwaardiger, maar voegen ook extra gewicht toe. Hoewel de T30 er wat braaf uitziet, is-ie best pittig. Als je even op de pedalen staat, zit het tempo er gelijk goed in.
Koga F3 2.1
Het Friese Koga is een paar jaar geleden overgestapt van modelnamen naar cijfers en letters. Zo hebben de Koga RoadSpeed en LightDeluxe (2009) tegenwoordig de simpele aanduiding F gekregen. Die F staat voor Form, Function en Fun. En wat ons betreft ook voor Fries, maar dit terzijde. Dit is de F3 2.1 Koga zet de lichte fiets met dertig versnellingen in de markt als ‘sportief’ met een ‘stijlvol design’. Wat zien wij? Hij is matzwart en nogal scherp gesneden: geen traditionele ronde buizen, maar driehoekig en druppelvormig. Alle derailleurkabels lopen door het aluminium frame, evenals de kabel van de achterrem.
Tot slot heeft de fiets een opvallend slanke achterzijde. De voorvork lijkt gewoon recht, maar is in werkelijkheid monoshock: net onder de balhoofdbuis zit een ingebouwd veerelement. Die vangt onderweg de hardste klappen op. De F3 2.1 is inderdaad een heerlijke sportieve fiets: hij heeft 3 voorbladen en achter een casette met 10 versnellingen, aangevuld met onder andere een Selle Royal-zadel en verstelbare stuurpen. De lederen handvatten zijn lekker zacht. Nog meer sportieve luxe: een naaf met ingebouwde dynamo, ledverlichting en 38 millimeter brede Schwalbe-banden. Technisch klopt de 2.1 van voor tot achter. Schakelen gaat goed en trefzeker. Als je veel op het vlakke rijdt, zul je eerder de twee grootste kettingbladen gebruiken in combinatie met maximaal vijf tandjes achter. Je ziet precies welke versnellingen je gekozen hebt: er is geen kettingkast gemonteerd, waardoor je de machinekamer goed kunt zien. De simpele V-brakes passen keurig bij het sportieve karakter van de fiets.
Lees het volledige artikel van de Gazelle Ultimate T30 en de Koga F3 2.1 in het nieuwe nummer van FietsActief. Bestel deze direct in de webshop, zonder verzendkosten.