E-bikers laten steeds meer hun auto laten staan, weer of geen weer. Dit blijkt uit een enquête die QixQ liet uitvoeren onder 120 gebruikers. Deze uitkomst betekent dat het afgelopen jaar, alleen al de enquete groep, 1,7 miljoen kilo CO2 en 8 kilo fijn stof bespaard en er 96 auto’s minder op de weg waren.
Auto aversie
Het meest opmerkelijke dat uit de enquête omhoog komt is dat de auto niet wordt gemist. Ergo, indien de auto gebruikt moet worden omdat het niet anders kan, wordt door 90% het fietsen gemist. Een deelnemer zei: “Ik heb zelfs een aversie gekregen tegen autorijden” Maar liefst 95% geeft aan het reizen met de auto ook als stressvoller te ervaren. File en onbekende reistijd zijn hiervan de belangrijkste redenen.
Verder bleek dat regen geen stopper is. Ook met slecht weer wordt gefietst. Een enkeling geeft aan: ” Als het echt heel hard regent of stormt pak ik wel eens de auto.”
Oostindiën: “Dit is een uitkomst die we wel verwachtten, maar toch leuk om terug te zien. Het grappige is, wanneer je aan een willekeurige auto gebruiker vraagt waarom de fiets niet wordt gepakt, dan komt het (slechte) weer als eerste argument. Ik vind het heel bijzonder om terug te zien dat de mensen die bij ons een high speed ebike hebben gekocht, een trouwe gebruikers groep blijkt te zijn. Bijzonder omdat het onze missie is om zoveel mogelijk mensen zo vaak mogelijk uit de auto te krijgen.”
Stille revolutie
De overheid rekent met oude cijfers van het CBS. Uit eerder onderzoek van het CBS kwam naar voren dat maar 3% de fiets pakt bij afstanden boven de 17 km voor woon-werkverkeer. Dat onderzoek is uitgevoerd voor de opkomst van de high speed ebike. Cijfers waar de overheid nog wel mee werkt. De fietsers uit de enquête groep van QicQ leggen vier keer per week gemiddeld 25 km woon- werkverkeer af (met uitschieters naar 40 km), Alle ondervraagden waren voorheen intensieve auto gebruikers. Omdat de groep high speed ebikers gestaag groeit, zal de impact van de high speed ebike op bereikbaarheid en leefbaarheid de komende jaren enorm zijn.
Oostindiën: “Als het CBS over twee of drie jaar weer onderzoek doet naar mobiliteit, dan zou het mij niet verbazen, dat de 3%, 25% is geworden. Als de overheid ook nog eens snel met heldere regelgeving komt, en fiscaal stimulerende prikkels, zou dit nog wel eens veel sneller en harder kunnen gaan. En dan moet er ook serieus worden nagedacht over de infrastructuur voor fietsers”
Een beter liefdesleven als bonus
Uit de enquête van QicQ blijkt ook dat 73% zegt positievere gedachten te hebben op de fiets dan in de auto. En 65% voelt zich energieker sinds het gebruik van de high speed ebike. Rond de 60% geeft aan sterkere been- en romspieren te hebben gekregen.
“Waar waaieren uw gedachten naar uit in de auto?”, was een van de vragen. Als antwoord op deze vraag werden werk en zorgen het vaakst genoemd. De gedachten op de fiets waaierden vooral uit naar familie, vrienden, en vakantie.
Een fietsende ict’er zei: “Als ik niet was gaan fietsen, dan had ik zeker een burn-out gekregen. Ik kon ’s avonds thuis het werk niet los laten. Ik sliep niet meer. Ik moest iets doen. Nu fiets ik elke dag 40 km heen en terug. De keus om te gaan fietsen is echt mijn redding geweest.”
En dus stelt Oostindien met een knipoog; “Meer bewegen, een gezonder lichaam, positievere gedachten, minder stress en een beter humeur dat betekent dus ook een beter liefdesleven!”
Over QicQ
QicQ is een initiatief van serie onderneemster Odette Oostindiën. Met als missie: zoveel mogelijk mensen zo vaak mogelijk de auto uit met een glimlach. Particulieren en bedrijven kunnen bij QicQ in het Westerpark Amsterdam, terecht voor huur, lease of koop en testritten. Daarnaast adviseert QicQ hoe de ebike fiscaal en financieel het best ingezet kan worden om duurzame en gezonde mobiliteit te stimuleren.