De elektrische fiets is al vertrouwd in het straatbeeld. Maar er komen meer slimme fietsen aan. In het lab van Roessingh Research & Development testte Tubantia.nl de nieuwe fiets die trilt bij gevaar. Ze maakten een verslag.
Leendert Schaake van de RRD zet mijn trilfiets in een proefopstelling. De eerste indruk; niet bepaald hip. Het degelijke rijwiel van het merk Trek is behangen met draden en kastjes, verbonden aan computers, speakers en videoschermen.
Videoscherm
Zodra ik de pedalen in beweging zet, beweegt op een videoscherm voor me het straatbeeld mee. Anticiperend op snelheid, trekt het asfalt sneller of langzamer onder me door. Grappig, er trilt iets onder mijn handen. De met draden omwikkelde handvaten vibreren ten teken dat iets achterop komt.
Als ik naar het scherm achter me kijk, nadert daar een fietser. Nu wordt ook duidelijk waar de overdaad aan techniek van draden en kastjes aan mijn rijwiel voor bedoeld is. De noodzakelijke ballast is deels techniek die de werkelijkheid van het dagelijks verkeer in het lab brengt.
Cameraatje
‘Straks op de weg is dat grotendeels verdwenen. Wat overblijft’, zegt Carola Engbers van de RRD, ‘is een cameraatje bij het achterlicht dat naderend verkeer signaleert en de snelheid daarvan meet. Verder komt een radar bij de koplamp die stilstaande objecten als paaltjes scant.’’
De draden zitten straks in de handvaten verwerkt. Ook het zadel krijgt de trilfunctie en is, samen met mijn vibrerende handvatten, straks mijn achteruitkijkassistent. Dat maakt spiegels overbodig.
Gewone fiets
Op het stuur komt een schermpje dat informatie geeft over naderend gevaar. Het definitieve ontwerp oogt volgens Engbers als een gewone fiets. Een nadeel lijkt me dat de radar alleen stilstaande objecten detecteert en geen bewegende, zoals de fietser of auto van rechts.
Drie jaar
Rosemary Dubbeldam legt uit dat RRD samen met de Fietsersbond en TNO in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu al bijna drie jaar aan de vinding werkt. Het product is voor de consumentenmarkt. Nu nog proof of concept, straks door ouderen getest. ‘In de huidige fase van ontwikkeling zijn de computer en de radar nog best groot. Straks krijgt het schermpje op je stuur de grootte van een telefoon’’, zegt Dubbeldam.
De bedoeling is dat de techniek van de trilfiets in de toekomst in losse onderdelen of als totale fiets met toebehorende techniek wordt verkocht in de rijwielhandel. De prijs? Daar durft RRD nog niets over te zeggen. In elk geval duurder dan de elektrische fiets.
Bron: tubantia.nl