Een omafiets met een krat voorop, een bakfiets gevuld met kinderen, kinderzitje dat eruit ziet als een autostoeltje. Het beeld van de fiets verandert. Dat geeft problemen in de stalling, want lang niet alles past er meer in. CROW-Fietsberaad start een onderzoek naar de stallingseisen van buitenmodelfietsen. Gemeenten kunnen meedoen.
Dat een buitenmodelfiets niet zonder meer in ieder stalling past, is duidelijk. Maar de vraag is wanneer het echt een probleem wordt. En wat er dan eventueel aan te doen valt.
Met een centimeter in de hand zijn onderzoekers van CROW Fietsberaad al een aantal stallingen afgegaan om te kijken wat je daar zoal aantreft. Wat zijn veelvoorkomende maten van manden, kratten, rekken, tassen en kinderzitjes op fietsen? En hoe verhouden die zich tot de standaard ‘Fietsparkeurmaten’ die tot nu toe als leidraad worden gebruikt bij het ontwerpen van stallingsrekken.
Voor een goed beeld zijn echter meer gegevens nodig. Daarom gaat Prorail bij een aantal stationsstallingen binnenkort tellen en bekijken of er daar behoefte bestaan aan aangepast voorzieningen voor de buitenmaat fiets.
Maar CROW Fietsberaad wil ook graag input van zoveel mogelijk gemeenten. Daarvoor is een speciaal formulier beschikbaar waar gemeenten hun eigen gegevens kunnen invoeren.
Daarbij wordt gevraagd hoeveel afwijkende fietsen er in een stalling staan. Het gaat dus om zowel fietsen met accessoires (manden, kratten, rekken, kinderzitjes, windscherm, opzetstuur, fietstassen, enzovoort.) als fietsen die afwijkend van zichzelf zijn (e-fiets, transportfiets, tandem, ligfiets, lange fiets). Benieuwd is CROW-Fietsberaad vooral naar de situatie in bewaakte gemeentelijke stallingen en onbewaakte buitenstallingen in het stadscentrum. Maar het is ook mogelijk om in stallingen bij scholen of bedrijven te tellen. De telling sluit 16 oktober.
Bron: Verkeersnet.nl