Het nieuwe fietsseizoen staat te trappelen om van start te gaan! Jij ook? Dan kun je in de eerste FietsActief van 2014 volop inspiratie opdoen. Ga bijvoorbeeld fietsen langs de Gelderse Grebbelinie of rijd rond Tiel een prachtige bloesemroute via knooppunten. Ook de afwisselende pingoroute in Friesland is zeer de moeite waard (geen idee wat een pingo is… neem dan hier een kijkje). Verder zetten we in dit nummer fietsland Oostenrijk in het zonnetje met de beste fietsvakantietips van ervaren Oostenrijkgangers, twee reizen om van te watertanden en de beste fietsen voor het land van bergen en dalen.
Tot slot kun je in de Koopgids 2014, de bijlage bij dit nummer, een keur aan de nieuwe fietsen en accessoires bekijken. En uitvinden welke trends professionals uit de fietsbranche voorzien voor dit jaar. Zo ga je helemaal goed voorbereid het pad op. Veel fietsplezier!
1 reactie
Altijd weer een feest om de FietsActief binnen te krijgen! weer veel leesplezier. Deze keer ook nog met de koopgids.
Toch ook een puntje van kritiek: Ik vind het jammer dat ligfietsen totaal niet in beeld komen. Misschien is dat ook de onbekendheid van de redactie? Aan de andere kant de enorme hoeveelheid aandacht voor e-bikes, dat feitelijk geen fietsen zijn, maar motorvoertuigen (naar mijn idee dan)
Maar dat terzijde. Ik vergelijk een ligfiets graag met de klapschaats. Een stuk efficiënter dan een ‘gewone’ schaats. Dus waarom zou je nog op een gewone schaats rijden? Bij ligfietsen is dit historisch wel verklaarbaar: ongeveer 90 jaar geleden won een Fransman zo ongeveer alles wat er te winnen viel op een ligfiets. De UCI heeft toen de wedstrijdreglementen aangepast (onder druk van de fiets fabrikanten), zodat ligfietsen daaraan niet meer voldeden. Dus de klapschaats mag niet meer. Om even kot te gaan: de snelheidsduivel op pagina 23 van de koopgids rijd ik op mijn Raptobike met 2 vingers in de neus voorbij, terwijl ik intussen nog een telefoontje naar huis pleeg. Terwijl ik toch inmiddels bijna 53 ben. Ik wil jullie uitdagen om eens aandacht aan ligfietsen te besteden, en er zelf een paar te testen. En misschien een paar ligfietsers te interviewen.